15 September 2014

Jewish sources in Slavic traditions: Pseudepigrapha


S. Alvarado, Un apocrifo eslavo de contenido escatologico y su relacion con la tradicion islamica. Cuestiones y perspectivas, Al-Qantara 15:1 (1994), 75-98;
Anatolii Alekseev, Apocrypha translated from Hebrew within the East Slavic “Explanatory Palaea”, Jews and Slavs 9 (2001) 147-154;
F. I. Andersen, Pseudepigrapha Studies in Bulgaria, JSP 1 (1987), 41-55;
John L.Barton, Jeremiah in the Apocrypha and Pseudepigrapha.Troubling Jeremiah (1999), 306-317;
Vesna Badurina-Stipcevic, Najstariji tekst hrvatskoglagoljskih “Makabejskih knjiga”.Slavia 68,2 (1999), 259-265;
G. H. Box and J. I. Landsman, The Apocalypse of Abraham (Translations of Early Documents; London: SPCK, 1918) ;
Christfried Böttrich, Die “Geschichte Melchisedeks” (“HistMelch”) im slavischen Kulturkreis.The Old Testament Apocrypha in the Slavonic Tradition (2011), 159-200;
[E. Buchilova] Е.А. Бучилина, Апокриф “Беседа трех святителей” как памятник средневековой русской литературы (Дис. канд. филол. наук.; МГУ им. М.В. Ломоносова, 1994);
James H. Charlesworth, The uniqueness and importance of the Slavonic Pseudepigrapha.The Old Testament Apocrypha in the Slavonic Tradition (2011), 5-11;
James R. Davila,Ritual in the Old Testament Apocrypha.With Wisdom as a Robe (2009), 123-145;
 [D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова , Antropogonijska tema u juznoslovenskim apokrifima i folkloru,  Научни станак слависта у Вукове дане 26:1 (1997), 123-132;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова , Апокрифическая письменная традиция средневековой Болгарии - социо-культурные аспекты,  Scripta & e-scripta 2 (2005), 219-241;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова , Богомилството и богомилската литература в културната традиция на Х век,  Преславска книжовна школа 7 (2004), 331-343;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова ,  Богомильская космогония в старославянской литературной традиции,” in: От Бытия к Исходу: Отражение библейских сюжетов в славянской и еврейской народной культуре. Сборник статей (Москва, 1998), 38-58;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова ,  Космогонично-есхатологичният цикъл в старобългарската книжовна традиция и в българската традиционна словесност = Le cycle cosmogonique et eschatologique dans la traditione literaire paleobulgare et dans la literature orale bulgare,” in: В търсене на митичната тъкан = A la reshershe de la texture mythique (София, 2002), 100-109 [Bulgarian], 96-105 [French] ;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова , “Медиаторът в старобългарската апокрифна традиция и в българския фолклор въпроси на типологията,” in: Медиевистика и културна антропология (София, 1998), 376-384;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова , “Повестта за кръстното дърво на презвитер Йеремия в системата на старобългарската апокрифна литература и фолклора,” in: Медиевистични изследвания в памет на Пейо Димитров (Шумен, 1996), 37-43;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова ,“Старобългарските апокрифи в изследванията на Йордан Иванов,” in: Известия на историческия музей (Кюстендил, 1992), vol. 4, 65-69;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова , “Тайната книга на богомилите в системата на старобългарската апокрифна литература,” in: 1100 години Велики Преслав (Шумен, 1995), 118-130;
Каган-Тарковская, М.Д., “Слово о Крестном Древе,” in: Д.С. Лихачев, Л.А. Дмитриев, А.А. Алексеев and Н.В. Понырко (eds.), Библиотека литературы Древней Руси. Т. 3: XI-XII века (С.-Петербург, 1999), 284-291, 402-406;
[D. Dimitrova ] Д.Д. Димитрова ,“Слово о Крестном Древе,” in: М.В. Рождественская (ed.), Апокрифы Древней Руси (Александрийская библиотека; С.-Петербург, 2002), 121-128;
[Maria Fomina] Мария Фомина  Златоструй как  памятник  литературы XIIXVI  вв. Диссертация  на  соискание  ученой  степени кандидата  филологических  наук (Москва, 2000);
[I. Franko] Іван Франко, Апокрiфи i легенди з українських рукописiв, Monumenta Linguae Necnon Litterarum Ukraino-Russicarum [Ruthenicarum]; 1-5 vols. (Львів, 1896-1910);
Daniel J.Harrington, The Old Testament Apocrypha in the Early Church and today. The Canon Debate (2002), 196-210;
William Horbury, Messianism in the Old Testament Apocrypha and Pseudepigrapha. King and Messiah in Israel (1998), 402-433;
Judy Horn, The persona of Judith in Midrash and Apocrypha, Kol Mevaseret (1999), 121-129;
[J.Ivanov], Й. Иванов, Богомилски книги и легенди, (София,1925);
[A. I. Jacimirskij], А. Яцимирский Библиографический обзор апокрифов в южнославянской и русской письменности (Списки памятников) Выпуск 1. Апокрифы ветхозаветные, (Петроград, 1921);
V. Jagić, Slavische Beitrдge zu den biblischen Apocryphen, I, Die altkirchenslavischen Texte des Adambuches, Denkschriften der kaiserlichen Akademie der Wissenschaften. Philosophisch-historische (1893),Classe 42:1-104;
 [Jordan Ivanov] Йордан Иванов,  Богомилски книги и легенди (София, 1925 [1970]) ;
Tomislav Jovanović, Old Testament apocrypha in the Serbian manuscript tradition. The Old Testament Apocrypha in the Slavonic Tradition (2011), 225-240;
[Tomislav Jovanović] Томислав Йованович, Апокриф о Еноху према српском препису из Народне библиотеке у Бечу, Археографски прилози 25 (2003), 209-238;
[M.Gromov, V.Mil'kov ] М. Громов, В.Мильков, Идейные течения древнерусской мысли (С.-Петербург, 2001);
[J. Gupalo ] Ю.М. Гупало, “Три фрагмента о сотворении человека,” in: Повести Древней Руси (Москва, 2002), 369-371;
Alexander Kulik,  Retroverting Slavonic Pseudepigrapha; toward the Original of the Apocalypse of Abraham (Leiden; Boston, 2005) ;
Alexander Kulik, Textual criticism and retroversion. Jews and Slavs 15 (2005), 313-323;
Alexander Kulik, Interpretation and reconstruction : retroverting the “Apocalypse of Abraham” Apocrypha 13 (2002), 203-226;
Alexander Kulik, Polysemantics vs. homography : on the CS “свете” in “dark places” of the Apocalypse of Abraham.Quadrivium (2006), 25-32;
Alexander Kulik, Church Slavonic apocrypha and Slavic linguistics. The Old Testament Apocrypha in the Slavonic Tradition (2011), 241-265;
Alexander Kulik, The gods of Nahor : a note on the pantheon of the Apocalypse of Abraham. Journal of Jewish Studies 54,2 (2003), 228-232;
Alexander Kulik, Genre without a name : was there a Hebrew term for “apocalypse”?Journal for the Study of Judaism in the Persian, Hellenistic and Roman Period 40,4-5 (2009), 540-550;
Alexander Kulik, Apocalyptic message and method : the case of “3 Baruch”. Henoch 32,1 (2010), 130-153;
Alexander Kulik, How the devil got his hooves and horns : the origin of the motif and the implied demonology of 3 Baruch.Numen 60,2-3 (2013), 195-229;
[N.L. Kozlova] Н.Л. Козлова, Восточнославянские былички о змее и змеях (Омск, 2000);
[V.S. Kuznezova] В.С. Кузнецова, Дуалистические легенды о сотворении мира в восточнославянской фольклорной традиции (Новосибирск, 1997);
[Lavrov P. A.] П.А. Лавров, Апокрифические Тексты (Сборник Отделения Русского Языка и Словесности Императорской Академии Наук, 67.3; С.-Петербург, 1899);
Basil Lourie, Propitiatorium in the “Apocalypse of Abraham”.The Old Testament Apocrypha in the Slavonic Tradition (2011), 267-277;
A. S. D. Maunder, The Date and Place of Writing of the Slavonic Book of Enoch, The Observatory 41 (1918), 309-316;
 [Mil'kov V.V.] В.В. Мильков (ed.), Апокрифы Древней Руси: Тексты и исследования. (Общественная мысль: исследования и публикации; Москва, 1997);
[Mil'kov V.V.] В.В. Мильков (ed.), Древнерусские апокрифы: тексты, переводы, комментарии. (Памятники древнерусской мысли: исследования и тексты, 1; (С.-Петербург, 1999);
[Mil'kov V.V.] В.В. Мильков“Сказание о сотворении Богом Адама,” in: М.Н. Громов and В.В. Мильков (eds.), Идейные течения древнерусской мысли (С.-Петербург, 2001), 748-751;
Yavor Miltenov ;Anisava Miltenova, The Slavonic translation of "Paralipomena Ieremiae" according to the copy in Palimpsestus Sinaiticus, Jews and Slavs 20 (2008), 227-253;
[A. Miltenova]  А.Милтенова, “Апокрифен цикъл за кръстното дърво,” in: Д. Петканова (ed.), Старобългарска литература: Енциклопедичен речник (Велико Търново, 2003), 39-40;
[A. Miltenova]  А.Милтенова, “Апокрифи и апокрифни цикли с вероятен български произход в руските чети-сборници от ХVI-ХVII в.,” in: Slavia Orthodoxa: Език и култура. Сборник в чест на проф. дфн Румяна Павлова (София, 2003), 244-260;
[A. Miltenova]  А.Милтенова,  “Беседа на тримата светители” в южнославянската ръкописна традиция. Бележки върху класификацията на преписите,” in: Възрожденският текст: Прочити на литературата и културата на българското Възраждане. В чест на 70-годишнината на проф. Дочо Леков (София, 1998), 336-344;
[A. Miltenova]  А.Милтенова, “Въпроси и отговори за седемте дни на творението в южнославянски ръкописи,” in: Civitas divino-humana. In honorem annorum LX Georgii Bakalov (София, 2004), 723-736;
[A. Miltenova]  А.Милтенова,  “Към въпроса гръцките прототипи на т. нар. “Беседа на тримата светители”,” in: ПОЛИХРОНИЯ: Сборник в чест на проф. Иван Божилов (София, 2002), 212-229;
[A. Miltenova]  А.Милтенова, “Разобличението на дявола-граматик (Към историята на старобългарската легенда за произхода на павликяните),” in: Човек и време. Сборник с научни изследвания в памет на Сабина Беляева (София, 1997), 287-294;
[A. Miltenova, F. Badalanova] А.Милтенова,  Ф. Бадаланова, “Апокрифният цикъл за Авраам във фолклора и в средновековните балкански литератури”, Етнографски проблеми на народната култура 4 (1996), 203-251;
[A. Miltenova, V. T'pkova-Zaimova]  А.Милтенова, and В.Тъпкова-Заимова, Историко-апокалиптичната книжнина във Византия и в средновековна България (София, 1996) ;
Liudmila Navtanovich, The Slavonic “Apocryphon of Zorobabel”.The Old Testament Apocrypha in the Slavonic Tradition (2011), 303-335;
Liudmila Navtanovich, “Second Enoch” and “the Tale of the Blessed Zerubbabel” : two different examples of Old Testament Slavonic apocrypha.Journal for the Study of the Pseudepigrapha 19,2 (2009), 109-126;
Орлов, А.А., Воскрешение Ветхого Адама: Вознесение, преображение и обожение праведника в ранней иудейской мистике. пер. А.В. Марков, И.Ю. Мирошников и Н.Н. Селезнëв (Москва, 2014);
A. Orlov, From Apocalypticism to Merkabah Mysticism: Studies in the Slavonic Pseudepigrapha (Supplements to the Journal for the Study of Judaism, 114; Leiden, 2007);
A. Orlov, Divine Manifestations in the Slavonic Pseudepigrapha (Orientalia Judaica Christiana, 2; Gorgias Press, 2009);
A. Orlov, Titles of Enoch-Metatron in 2 Enoch, Journal for the Study of the Pseudepigrapha 18 (1998), 71-86;
A. Orlov, Melchizedek Legend of 2 (Slavonic) Enoch, Journal for the Study of Judaism 31 (2000), 23-38;
A. Orlov, The Origin of the Name “Metatron” and the Text of 2 (Slavonic Apocalypse of) Enoch, Journal for the Study of the Pseudepigrapha 21 (2000), 19-26;
A. Orlov, Secrets of Creation in 2 (Slavonic) Enoch, Henoch 22 (2000), 45-62;;
A. Orlov, Noah's Younger Brother': The Anti-Noachic Polemics in 2 Enoch, Henoch 22 (2000), 207-221;
A. Orlov, Ex 33 on God's Face: A Lesson from the Enochic Tradition,   Seminar Papers 39, Society of Biblical Literature Annual Meeting 2000 (Atlanta, 2000), 130-47.
A. Orlov, Two Tablets' Traditions from the Book of Giants to Palaea Historica, Journal for the Study of Judaism 32 (2001), 137-158;
A. Orlov, The Heavenly Counterpart of the Visionary in the Slavonic Ladder of Jacob, in:  Evans, Craig A. (ed.), Of Scribes and Sages (Studies in Scripture in Early Judaism and Christianity, 10; Library of Second Temple Studies, 51; London; New York, 2004), 59 - 76;
A. Orlov, The Flooded Arboretums: The Garden Traditions in the Slavonic Version of 3 Baruch and in the Book of Giants  Catholic Biblical Quarterly  65 (2003), 184-201;
A, Orlov, On the Polemical Nature of 2 (Slavonic) Enoch: A Reply to C. Bottrich, Journal for the Study of Judaism 34 (2003), 274-303;
A. Orlov, Celestial Choirmaster: The Liturgical Role of Enoch-Metatron in 2 Enoch and Merkabah Tradition, Journal for the Study of the Pseudepigrapha 14.1 (2004), 3-29;
A. Orlov, Noah's Younger Brother Revisited: Anti-Noachic Polemics and the Date of 2 (Slavonic) Enoch, Henoch 26 (2004), 172-187;
A. Orlov, Without Measure and Without Analogy: Shiur Qomah Traditions in 2 (Slavonic) Enoch, Journal of Jewish Studies 56 (2005), 224-244;
A. Orlov, Review of Alexander Kulik's Retroverting Slavonic Pseudepigrapha: Toward the Original of the Apocalypse of Abraham (Text-Critical Studies, 3; Atlanta: Society of Biblical Literature, 2004) in: Review of Biblical Literature, May, 2005;
A. Orlov, Лицо как небесный двойник мистика в славянской “Лествице Иакова”, Волшебная Гора 11 (2006), 78-99;
A. Orlov, Resurrection of Adam's Body: The Redeeming Role of Enoch-Metatron in 2 (Slavonic) Enoch, From Apocalypticism to Merkabah Mysticism: Studies in the Slavonic Pseudepigrapha (JSJSup., 114; Leiden, 2007), 231-236;
A. Orlov, The Heir of Righteousness and the King of Righteousness: The Priestly Noachic Polemics in 2 Enoch and the Epistle to the Hebrews, Journal of Theological Studies 58.1 (2007), 45-65;
A. Orlov, Moses' Heavenly Counterpart in the Book of Jubilees and the Exagoge of Ezekiel the Tragedian, Biblica 88 (2007), 153-173;
A. Orlov, The Pillar of the World: The Eschatological Role of the Seventh Antediluvian Hero in 2 (Slavonic) Enoch, Henoch 30.1 (2008), 119-135;
A.Orlov, In the Mirror of the Divine Face: The Enochic Features of the Exagoge of Ezekiel the Tragedian, The Significance of Sinai: Traditions about Sinai and Divine Revelation in Judaism and Christianity (eds. G. Brooks, H. Najman, L. Stuckenbruck; Themes in Biblical Narrative, 12; Leiden, 2008), 183-199;
A. Orlov, Традиции Имени Божьего в Откровении Авраама, Волшебная Гора (2008);
A. Orlov Praxis of the Voice: The Divine Name Traditions in the Apocalypse of Abraham, Journal of Biblical Literature 127.1 (2008), 53-70;
A. Orlov The Gods of My Father Terah’: Abraham the Iconoclast and Polemics with the Divine Body Traditions in the Apocalypse of Abraham, Journal for the Study of the Pseudepigrapha 18.1 (2008), 33-53;
A. Orlov The Pteromorphic Angelology of the Apocalypse of Abraham, Catholic Biblical Quarterly 72 (2009), 830-842;
A. Orlov Arboreal Metaphors and Polemics with the Divine Body Traditions in the Apocalypse of Abraham, Harvard Theological Review 102 (2009), 439-451;
A. Orlov, The Enoch-Metatron Tradition (TSAJ, 107; Tuebingen, 2005);
A. Orlov, Selected Studies in the Slavonic Pseudepigrapha (Studia in Veteris Testamenti Pseudepigrapha, 23; Leiden, 2009);
A. Orlov, The Eschatological Yom Kippur in the Apocalypse of Abraham: Part I: The Scapegoat Ritual, in: Symbola Caelestis. Le symbolisme liturgique et paraliturgique dans le monde Chrétien (Scrinium, 5; eds. A. Orlov and B. Lourié; Piscataway, 2009), 79-111;
Andrei A.Orlov, The heirs of the Enochic lore : “Men of Faith” in 2 “Enoch” 35:2 and “Sefer Hekhalot” 48d:10.The Old Testament Apocrypha in the Slavonic Tradition (2011), 337-351;
[J.Pelecshenko ] Ю.Пелещенко, Апокрифи та легенди богомильського походження в українській словесності: здобутки і перспективи дослідження, in: Біблія і культура: Зб. наук. статей. Вип. 1 (Чернівці, 2000), 45-47;
[D. Petkanova] Д. Петканова, (ed.), Старобългарска литература: Енциклопедичен речник. (Велико Търново, 2003);
[D. Petkanova] Д. Петканова, (ed.), Старобългарска Есхатология. Антология (София, 1993);
[I. Porfir'ev] Порфирьев, И.Я. Апокрифические сказания о ветхозаветных лицах и событиях по рукописям соловецкой библиотеки (Сборник Отделения Русского Языка и Словесности Императорской Академии Наук, 17.1; С.-Петербург, 1877) ;
[A. N. Pypin] А. Н. Пыпин, Ложные и отреченные книги русской старины, Памятники старинной русской литературы, издаваемые Графом Григорием Кушелевым-Безбородко, 3; (С.-Петербург, 1862);
[M.V. Rozhdestvenskaja] М.В.Рождественская, (ed.), Апокрифы Древней Руси. (Александрийская библиотека; С.-Петербург, 2002);
[M.V. Rozhdestvenskaja] Милена Рождественская, Библейские апокрифы в литературе и книжности Древней Руси. Диссертация на соискание ученой степени доктора филологических наук (Санкт-Петербург, 2004);
R. Rubinkiewicz (ed.) Apokryfy Starego Testamentu (Warszawa, 1999);
M. Stone, A History of the Literature of Adam and Eve, Early Judaism and Its Literature, 3; (Atlanta, 1992);
Michael E.Stone, Categorization and classification of the Apocrypha and Pseudepigrapha. Abr-Nahrain 24 (1986), 167-177;
Michael E.Stone, The study of the Armenian Apocrypha. A Multiform Heritage (1999), 139-148
Michael E.Stone, Some considerations on the categories “Bible” and “Apocrypha”. New Approaches to the Study of Biblical Interpretation in Judaism of the Second Temple Period and in Early Christianity (2013), 1-18;
Michael E. Stone, An introduction to the Esdras writings. Apocrypha, Pseudepigrapha, and Armenian Studies I (2006), 305-320;
Loren T.Stuckenbruck, Apocrypha and pseudepigrapha. Early Judaism (2012), 179-203;
[V.V.Titov] В.В.Титов, Ложные и отреченные книги славянской и русской старины: Тексты-первоисточники XV-XVIII вв. с примечаниями, комментариями и частичным переводом (Москва, 1999);
[Tikhonravov N. S.] Н.С. Тихонравов, Памятники отреченной русской литературы (2 тома; С.-Петербург/Москва, 1863 [repr. Slavic Printings and Reprintings, 184/1–2);
[Tikhonravov N. S.] Н.С. Тихонравов, Апокрифические сказания, Сборник Отделения Русского Языка и Словесности Императорской Академии Наук, LVIII:4; (С.-Петербург, 1894);
[V. T'pkova-Zaimova and A. Miltenova] Тъпкова-Заимова В., Милтенова А., Историко-апокалиптичната книжнина във Византия и средновековна България (София, 1996);
Marvin E.Tate, The Old Testament Apocrypha and the Old Testament canon Review and Expositor 65 (1968), 339-356;
E. Turdeanu, Apocryphes slaves et roumains de l'Ancien Testament, SVTP, 5; (Leiden, 1981);
James C.VanderKam, Jewish Apocrypha and the New Testament. Method and Meaning (2011), 311-327;
James C.VanderKam, The Scrolls, the Apocrypha, and the Pseudepigrapha . Hebrew Studies 34 (1993), 35-47;
Constantine Zuckerman, The “Psalter” of Feodor and the Heresy of the “Judaizers” in the Last Quarter of the Fifteenth Century, Harvard Ukrainian Studies 11.1–2 (1987): 77–99;


No comments:

Post a Comment